Youtube Instagram
African migrants take part in "We Are All One" match to deny Libya slave trade claims

African migrants team beat Libya young boys 1-0 in "We Are All One" game.
by Mouayd Skander, Al Ahrar TV, Libya

للغة العربية، الرجاء التوجه نحو الاسفل

TRIPOLI, December 5, 2017 - In Libya, as well as many countries in the world, football is the most popular sport and is practiced on a large scale and does not exclude the displaced African migrants who left their countries seeking a source of livelihood.

African residents, despite being away from home and suffering from the difficult living conditions, are well-treated in Libya. Hundreds of them have confirmed this through social media, condemning what has been claimed through reports in foreign media that they have been subjected to extortion and ill-treatment. These allegations spurred them to set up a football match with a group of young Libyans to send a message to the world and deny the rumors.

One of the squares in Souq al Jumʿaa district in the capital Tripoli hosted the game that brought together a team of young people of Libya with their African brothers under the name of “We Are All One” to deny all the rumors about human trafficking, as described by CNN.

The cheers of the fans were loud at the stadium that was set up specifically in Tripoli for those guests who always play their weekend games to normalize their daily lives. The festival was attended by dozens of Libyan and foreign players who showed a great a performance. International referees led the game that ended up in favor of the African community with a 1-0 win who were honored with a cup and medals.

Jameel Jako from Niger moved to Libya 5 years ago, he said: “African migrants who face an uncertain future because they fled their countries, can play football in Libya without any harassment from the great Libyan people.”, condemning the campaigns from foreign media.

On another hand, Omar Adama from Mali who took part of the game, said: “This game gathered players from Niger Mali, Chad, Ghana, Nigeria and other African countries. The Libyan side was strong but we managed to grab the win amid great sportsmanship atmosphere.”

He added: “The atmosphere was amazing and it is an African gathering that wants to send a message to the world to say that African migrants in Libya live peacefully despite the tough economic and political circumstances that the Libyans are going through, but African migrants were never subjected to extortion or the slave trade.”


Mouayd Skander speaking with players from African migrants team.

أفارقة جنوب الصحراء يمارسون كرة القدم في ليبيا

بقلم مؤيد اسكندر

طرابلس، في ٥ كانون الأول/ديسمبر ٢٠١٧ - في ليبيا كما الكثير من دول العالم كرة القدم هي اللعبة الشعبية الأولى وتمارس على نطاق واسع ولا يستثنى من ذلك أولئك المهاجرين الأفارقة والنازحين من دولِ القارةِ السمراء لأجلِ البحثِ عن مصدرِ رزقِهم ولقمةِ العيش.

المقيمين من الأفارقة ورغم غربتِهم وظروفِهم المعيشيةِ الصعبةِ إلا أنهم في ليبيا يتمتعون بمعاملةٍ حسنةٍ من الناس، وهذا ما أكده المئاتُ منهم عبر وسائل التواصل الاجتماعي مفندين من خلالها ما تم ادعاه عبر تقارير عُرضت في وكالاتٍ أجنبيةٍ تشير إلى تعرضِهم إلى الابتزازِ والمعاملةِ السيئةِ الأمرُ الذي دفعهم إلى إقامةِ مباراةِ في كرةِ القدمِ مع مجموعةٍ من الشباب الليبيين كرسالةٍ للعالم يعبرون من خلالِها عن عدمِ صحةِ هذه الشائعات.

إحدى الساحاتِ بمنطقةِ سوق الجمعة بالعاصمةِ طرابلس احتضنت مباراةً جمعت فريقاً من شباب ليبيا مع أشقائهم الأفارقة وأقيم هذا المهرجانِ الذي أطلق عليه "كلنا واحد" والمتمثلُ في تفنيدِ شائعاتِ المتاجرةِ بالبشر بحسبِ ما ذكرت قناة CNNحسب تعبيرهم.

تعالت هتافاتُ وصفيرُ المشجعين في الملعب الذي أُنشئ خصيصاً في طرابلس لهؤلاء الضيوفِ الذين يخوضون دائما مبارياتِهم في عطلةِ نهايةِ كلِّ اسبوعٍ بهدفِ إضفاءِ طابعٍ طبيعيٍّ على حياتِهم اليومية، حيث حضر المهرجانُ العشراتِ من اللاعبين الليبيين والأجانب، وقدموا عرضاً مميزاً في كرة القدم وأدار المباراةَ طاقمُ تحكيمٍ دولي، وانتهت المواجهةُ بفوزِ فريقِ الجاليةِ الإفريقيةِ على الليبيين بهدفٍ دونَ ردٍّ، ليقومَ المنظمون بتكريمِهم ومنحِهم كأسَ الفوزِ وقلائدَ لكلِّ أعضاءِ الفريق.

جميل جاكو وهو من النيجر ويعيش في ليبيا منذ خمسِ سنواتٍ قال: " إنه بإمكان المهاجرين الأفارقة الذي يواجهون مستقبلاً غامضاً بسببِ تركِ بلدانِهم ممارسةُ كرةِ القدم في ليبيا دونَ حدوثِ أيِّ مضايقاتٍ من الشعبِ الليبي الذي وصفه بالطيب، مستغرباً حملاتِ التشويهِ التي تقوم بها بعضُ وسائلِ الإعلامِ الأجنبيّة."

من جهةٍ أخرى قال أحدُ المشاركين في المهرجان واسمه عمر اداما من مالي " إنَّ مباراةَ الجاليةِ الإفريقيةِ شهدت مشاركةَ لاعبين من النيجر ومالي وتشاد وغانا ونيجيريا وغيرِها من الدولِ الإفريقيةِ وكان المنافسُ الليبي قوياً وفي النهاية تمكنَّا من الفوزِ وسطَ روحٍ رياضيةٍ عاليةٍ " وأشار أداما إلى " أنَّ الأجواءَ في مهرجانِ (كلنا واحد) كانت أكثرَ من رائعةٍ وهو تجمعٌ افريقيٌّ هدفُه إرسالُ رسالةِ للعالمِ أنَّ الأفارقةَ والوافدين إلى ليبيا يعيشون بسلامٍ رغم أنَّ الليبيين يعيشون حالةً اقتصاديةً وسياسيةً صعبةٌ لكنَّ أصحابَ البشرةِ السمراء لم يتعرضوا يوما إلى الابتزازِ أو تجارةِ الرقيق.


News from the same category
Video Gallery




  • Video News
  • AIPS Partners
  • IOC
    International Olympic Committee
    FIFA
    Fédération Internationale de Football Association
    IAAF
    International Association of Athletics Federations
    FINA
    Federation Internationale de Natation
    FIBA
    International Basketball Federation
    FIS
    International Ski Federation
    FIG
    Fédération Internationale de Gymnastique
    FISU
    Federation Internationale du Sport Universitaire
    FIAS
    FIAS / International SAMBO Federation / Federation International de SAMBO
    UWW
    United World Wrestling
    IJF
    International Judo Federation
    EHF
    European Handball Federation
    IFBB
    International Federation of Bodybuilding & Fitness